Blogg

12 december, 2017

Förbered din E-handel inför julrushen

Nu är julen här och nu ska vi tipsa lite om hur man kan öka sin E-handel inför just julen.

Snart är det jul. Det går lika fort varje år. Julklappar ska handlas, maten lagas, katten ska klappas och granen ska på plats. Sedan kan man i lugn och ro njuta med släkt och vänner, kolla på Kalle Anka och öppna sina paket. Paket som miljontals svenskar beställt online genom någon form av E-handel.

Logistikproffsen på Centiro konstaterar i en undersökning att 33 procent av oss köper minst hälften av julklapparna online. Med andra ord uppskattar vi att klicka hem varorna istället för att trängas i butikerna. Betalexperten Payson uppger dessutom att nästan 25% av alla som jobbar med E-handel ökar försäljningen med 20% under julen.

De svenska E-butikerna får hyggligt betyg när det kommer till kundnöjdhet. Centiro säger att 82% av kunderna förväntar sig att beställning och leverans ska gå problemfritt och levereras i tid. Annars byter kunden till en annan E-butik. Det är alltså viktigt med en bra logistik, leveransrutiner, samt att vara ute i god tid. Det är otroligt viktigt att kommunicera ut till kunderna vilken som är den sista beställningsdagen, så klapparna hinner fram i tid.

Några råd för en lyckad E-handel

Se till att du har dina produkter i lager. Det vore hemskt om dina vara tar slut och kunderna snabbt klickar sig vidare till din närmaste konkurrent. Då är det svårt att få kunderna tillbaka.

Erbjudanden

Så små frön i huvudet på dina kunder genom att skapa en topplista på populära julklappar. Här har du möjlighet att påverka. Kanske just du har den perfekta julklappen? Listor är lockande. Detsamma gäller för kombinationserbjudanden.

Fraktfritt regerar

Ett bra sätt att få kunder är att, om möjligt erbjuda gratis frakt över ett visst belopp. 500 kronor använder många som gräns för fri frakt. Det motiverar även kunden att handla lite extra så att ordern blir fraktfri. En order på 450 kronor blir lätt strax över 500.

Julpynta din shop

Skapa julstämning i din E-butik genom att byta färger och teman. Nu ska du inte gå till överdrift med animationer, ljud och annat hemskt. Men att med färg skapa en julstämning kring dina produkter kan vara fiffigt.

Priset är nyckeln

Se över priserna så att du ligger rätt jämfört med dina konkurrenter. Kunden går dit den tror den får den bästa servicen och ett bra pris. Har din webbshop säker betalning? Då bör du berätta det. Till exempel genom att märka upp sajten med ”Trygg e-handel”.

Så här kan det se ut i några av alla webbutikerna när det börjar lacka mot jul.

Skapa buzz kring din E-handel

Börja i god tid att marknadsföra dina produkter på sociala medier. En AdWordskampanj eller att marknadsföra dig på till exempel Instagram eller Facebook kan vara en kostnadseffektiv lösning.

Nya metataggar

Lägg in nya sökord i dina metataggar. Sökmotoroptimering med ord som “julklapp” “julklappar” “julhandel” eller “årets julklapp” kan också ge bra synergier.

E-handel kan lägg ge extrajobb

Förbered dig för extra arbete. När kunderna kommer gäller det att hänga med. Det är smart att ta höjd för oförutsägbara händelser och du kanske får hugga i lite extra. Det vore ju förödande att inte kunna leverera kundernas julklappar i tid. Det måste funka.

Ha en riktigt god jul

Slutligen, hoppas att allt går bra. Att du ökar i omsättning och att du och dina kunder får en riktigt god jul och ett gott nytt år. Det är ni värda! Som vanligt, om ni blir sugna på att starta en egen sajt, webbutik eller behöver andra fiffiga IT-lösningar så är ni varmt välkomna till Webking. God jul och god fortsättning.

[rt_heading style=”” align=”” mobile_align=”” size=”h5″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self”]Sugen på att läsa mer om WordPress och andra liknande artiklar? [/rt_heading][blog_carousel list_layout=”1/6″ max_item=”10″ excerpt_length=”100″ nav=”true” dots=”true” autoplay=”false” list_orderby=”date” list_order=”DESC” categories=”136″ show_date=”false” show_author=”false” show_categories=”false” show_comment_numbers=”false” featured_image_resize=”true” featured_image_max_width=”0″ featured_image_max_height=”0″ featured_image_crop=”false”]
Nyheter, Wordpress , , , ,
About Robert Jansz, Webking
Med sin höga ambition får Robert det komplicerade att verka enkelt och han tillför det ovärderliga kunnande som skapar trygghet för kunden
Robert är alltid tydligt engagerad och visar ett starkt driv för att få saker gjorda. Han är ett föredöme i konsultrollen och hans kombination mellan affärsmässighet, tekniskt kunnande och social förmåga sticker ut. Robert är en entreprenör som får det komplicerade att verka enkelt och skapar en trygghet åt sina kunder Han inspirerar med sin strävan att alltid leverera det bästa - han ser nya perspektiv och alternativa lösningar och tillför ett ovärderligt kunnande. Robert har en förmåga att på ett engagerat och professionellt sätt ta sig an sina kunder och hans arbete präglas av mycket hög kvalitet och ett optimalt resultat. Han är en utmärkt lagspelare som verkligen inspirerar och utvecklar andra. Robert vill göra skillnad och han har en förmåga att kunna driva på ett utvecklingsarbete. Han är lyhörd mot kunden, har en mycket hög ambitionsnivå och hans engagemang är kombinerat med en stor ödmjukhet. Reputation Resumé : Sammanställningen baseras på svar från 9 kollegor och kunder som lämnat svar anonymt mars 2013. Detta har analyserats av Per Frykman AB. Sammanställningen baseras på svar från 9 kollegor och kunder som lämnat svar anonymt 2013.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

SWITCH THE LANGUAGE
Nyhetsbrev

Registrera dig till vårt nyhetsbrev, fullt med inspiration, case, och tips som kan öka din lönsamhet!