9 oktober, 2017

SEO sökmotoroptimering vs SEM sökmotormarknadsföring

När du börjar bli bekant med sökmotoroptimering och har lärt dig några av alla förkortningar som ingår i ämnet är det lätt att börja fundera på vad som egentligen skiljer sig mellan SEO och SEM. Du kanske också funderar på vad du borde välja; vilka för- och nackdelar finns det med de olika metoderna för att få trafik från sökmotorer? Låt oss berätta skillnaderna.

Sökmotoroptimering (SEO)

SEO används för att förbättra och optimera din sajt för att få den att synas i sökresultaten hos t ex Google, så nära toppen som möjligt på sökord som är kopplade till det du säljer.  Detta gör du på flera olika sätt:

  • Du optimerar din sida efter Googles standard genom att t ex lägga till titlar och meta-beskrivningar på din sajts undersidor som innehåller dina viktigaste sökord och tydligt visar vad sajten handlar om.
  • Du ser till att ha bra och sökvänlig text på sajten. En sökvänlig text innehåller bra och relevant information och innehåller dina valda sökord för sajten eller undersidan.
  • Du kan också jaga efter att få länkar på andra sajter till din sajt. En bra länkstrategi är en av de viktigaste komponenterna inom SEO. Det är genom länkstrategin som du skaffar in- och utlänkar. Bra länkar ger dig god ställning hos Google. I nästa artikel, som publiceras senare i höst, kommer jag förklara lite närmare vad som ingår i en bra länkstrategi.

Sökmotormarknadsföring (SEM)

SEM använder du när du vill marknadsföra din sajt via sökmotorerna för att driva trafik till den. Med SEM syns din sajt och dess innehåll i sponsrade rutor runtom sökresultaten. Annonsplatsen har du köpt och kostnaden för detta varierar beroende på vilka sökord du vill synas på. För ovanliga sökord kan kostnaden vara så låg som några ören: populära sökord kan istället kosta upp mot 50 kronor, ibland ännu mer. Den vanligaste betalmetoden är att du måste betala när någon klickar på länken till din sajt.

Fördelar med SEO

  • Lätt att göra många ändringar själv
  • Tydliga riktlinjer från Google att följa
  • Relativt billigt om du gör mycket själv
  • Du får djup kunskap om din egen sajt under tiden
  • Du kan få långsiktiga resultat

Fördelar med SEM

  • Lätt att läsa resultat av din investering med hjälp av Analytics och Googles andra programvaror kopplade till SEM.
  • Ökad trafik till sajten. Du kan snabbt få fler besökare genom att synas mer och ibland behöver du knappt betala någonting (det beror helt på hur stor konkurrensen är om sökordet).
  • Möjlighet till ökad försäljning. Med ökad trafik kan du få fler som handlar!
  • Google gillar Adwords.

Nackdelar med SEO

  • Kräver mycket tid
  • Kostar om du inte vill göra det själv
  • Svårt att fixa en länkstrategi själv
  • Google förändras snabbt, så det kan vara svårt att följa deras riktlinjer
  • Kan ta upp till ett år att se resultat för mödan

Nackdelar med SEM

  • Kostar mer än t ex sökmotoroptimering.
  • Längre inlärning; svårt att sköta själv.
  • Du syns inte i de organiska sökresultaten.
  • Så fort du slutar betala syns du inte längre.
Mer inom sökmotoroptimering
Nyheter, Sökmotoroptimering, Webbutveckling , ,

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *