Motala Energi - Vi byggde en effektiv kundapp till Motala Energi

En väl fungerande kundapp är nästan ett måste för många företag. Det är ett faktum att kunderna hos till t.ex. mobiloperatörer och elbolag både förtjänar och förväntar sig en välfungerande app, med relevanta funktioner. Vill du bespara din kundtjänst en massa tidskrävande arbete och samtidigt behålla befintliga kunder och få fler kunder? Då är en kundapp ofta en väldigt bra lösning. Här berättar vi varför!

Först identifierar vi dina behov, sen bygger vi en grymt bra kundapp

Hur som helst, vi har utvecklat flera kundappar. T.ex. kundappen Mitt Karma till mobiloperatören Karma Mobil och Motala Energi, vars app vi nu ska kika närmare på. Vi är proffs på att sätta oss in i våra kunders behov, för att sedan utveckla appar som verkligen gör nytta (och ibland skapar ordning i kaos), löser många problem och skapar en mängd fördelar både för dig som företagare och dina kunder. Du hittar ett flertal av dessa i vårt referensgalleri.

 

Rätt funktioner skapar fler nöjda kunder och avlastar din kundtjänst

Vi har laddat Motala Energis kundapp med en mängd relevanta funktioner. Där vi först lyssnat in och identifierat Motala Energis behov, och efter det byggt en app där deras kunder snabbt och smidigt själva kan utföra en mängd olika uppgifter. Vilket frigör värdefull tid hos företagets kundtjänst. Tid som de kan lägga på att leverera en fortsatt bra produkt och starka erbjudanden till sina kunder. När du som kund loggat in med Bank-ID kan du snabbt :

  • Se dina abonnemang och följa din energiförbrukning och dina kostnader. Inte bara på din bostad, utan även i sommarstugan eller hobbylokalen.
  • Välja hur förbrukningen och elkostnaden ska visas. Antingen per dag, vecka eller månad.
  • Jämföra förbrukningen och elkostnaden med tidigare perioder. Dessa visas i tydliga grafer och du kan även se en detaljerad vy med info om nätägare, betalsätt m.m
  • Ta del av dina fakturor, som visas i ordning, med den senaste först, där du ser betalstatus, fakturanummer och totalpris. Du kan också se hela fakturan i sin helhet. Samt välja mellan flera olika betalsätt. Till exempel autogiro, E-faktura samt E-postfaktura.
  • Skapa en personlig profil, justera och uppdatera dina uppgifter, se avtal, göra flyttanmälan som signeras med Bank-ID och komma i kontakt med kundservice.
  • Om något är oklart även ta del av en FAQ som enkelt förklarar hur appen fungerar. Och såklart fungerar den både för dig med Iphone och Android.
  • Låta dina kundtjänstarbetare lägga tid och resurser på mer komplicerade uppgifter
  • Slippa sitta i själsdödande telefonköer och lyssna på horribel musik, få stenkoll på ditt abonnemang, avtal, kostnader samt själv göra ändringar. 24/7. #EpicWin
 

Nu slipper kundtjänsten drunkna i mail och samtal

Appen gör stor nytta i det dagaliga arbetet hos Motala Energi. Då kunderna själva kan utföra en mängd ärenden avlastas kundtjänsten markant. De slipper drunkna i en massa mail och samtal som måste tas om hand, och kunden slipper sitta i trista telefonköer. Detta för även med sig andra fördelar. Till exempel minskar risken för att frustrerade kunder skriver mindre smickrande kommentarer på sociala medier eller ger ditt företag dåliga betyg på sajter som till exempel Reco och liknande.

 

En kundapp som spar tid och pengar, varje dag

Ovanstående funktioner är i högsta grad kundrelevanta, och kommer att uppskattas rejält av kunderna, tack vare sina funktioner och såklart tillgängligheten. Och lita på att Motala Energi spar både tid och pengar, varje dag. För som sagt, kundappar har en stor mängd fördelar, och här kommer ytterligare en liten punktlista:

  • En modern kundapp är alltid uppdaterad och redo att göra vardagen enklare
  • Den gör det enklare att locka till sig nya kunder och att behålla de befintliga
  • Den skapar ordning och reda samt samlar all kundinfo på ett ställe, direkt i telefonen
  • Kundappen avlastar din kundtjänst då användarna själva kan utföra en mängd olika ärenden. På så sätt frigörs en massa tid som du kan använda till din kärnverksamhet
 

Vår förstudie ger koll på läget och sedan inleds utvecklingen

Precis som med alla andra Webkingappar tog även den här appen avstamp i en gedigen förstudie. Där vi tillsammans med Motala Energi satt upp ramarna för dess funktioner, design, vilka system den ska kommunicera med, hur vi lade upp arbetet, samt tidsplan och täta avstämningar.

 

Webkingplattformen = Snabb och problemfri apputveckling

Utvecklingen gick enligt plan, med ett kundnära samarbete. Där vi tack vare en god kunddialog och WebkingPlattformen snabbt kunde komma igång med utvecklingen.

 

Integrationer med Zavann och Bank-ID för helrätt funktioner

Kundappar kräver så gott som alltid integrationer med andra system. Inte sällan med Bank-ID, eller Freja E-ID. Betal- och signeringslösningar som vi gör så ofta att vi nu mer eller mindre kan göra dem i sömnen. Den här gången har vi integrerat Bank-ID för säkra betalningar och signeringar samt elhandelssytemet EG´s Zavann, som automatiserar elhandlares affärsprocesser och håller koll på aktuella elpriser.

 

Ingen kundapp utan en gedigen förstudie - Vad tycker våra kunder?

Jo, vi har sagt det förr. Det är ett faktum är att vi inte gör några appar utan att först gjort en förstudie som ger oss stenkoll på läget och en tydlig väg framåt. Här berättar Martina Åstrand på Underbara Unge om förstudien vi gjorde till hennes app, samt om hur det är att samarbeta med oss. Vi har även gjort en förstudie om en app inom processindustrin till Tommy Jonsjö. I den här artikeln berättar Tommy om hur denna gick till. Samt om hur vi jobbar tillsammans med våra kunder.

 

Vi utvecklar gärna din kundapp - Så förverkligar vi din appíde

Vill du veta mer om hur vi förverkligar våra kunders appidéer? Då ska du lyssna på WebkingPodden. Som faktiskt har ett avsnitt om just detta. Med titeln Så förverkligar vi din appidé. God lyssning. Vi rekommenderar också vår artikel Jag har en idé till en app. Där berättar vi om hur vi hjälper dig som kund att gå från en idé till en färdig app. Hör av dig så tar vi ett snack om hur vi kan hjälpa dig att öka din lösamhet!

Kostnadskalkylator

Intresserad av vad en app kan kosta?

Med våran kostandskalkylator så kan du få ett ungefärligt pris på vad din app eller webbsida skulle kunna kosta!

Fyll i formuläret nedan för att kontakta oss

Kontakta oss gärna

Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer om Webking, våra tjänster och hur vi kan hjälpa er. Använd formuläret här intill eller slå en signal. Om du vill kan vi ses över en kopp kaffe för vidare diskussioner, hos er eller hos oss på vårt kontor i Linköping.

Kontaktformulär